Islanda – Tara fericirii

30

I se zice “the Land of Fire and Ice”. De “ice” am avut parte, de “fire”, din fericite, foarte putin. Spun din fericire pentru ca atunci cand e vorba de foc de obicei se refera la eruptia vreunui vulcan (sau mai multi) care reusesc sa perturbe toata tara si, cateodata, lumea intreaga. Tara, dupa cum era deja evident, este Islanda…da da, acea insula indepartata, de 300.000 de suflete, care totusi stie si fotbal si handbal si turism si sa revina din crize economice.

Am petrecut 10 zile in Islanda, putin la scara unei vieti, destul de mult la scara unui concediu de corporatist. Si dupa 10 zile, la plecare, tot nu am reusit sa imi dau seama daca islandezii sunt norocosi ca sunt islandezi sau nu.

Cert este ca sunt, dovedit, cei mai fericiti oameni din lume. Asa ca, dincolo de frumusetea absolut unica a Islandei, pe care pozele o descriu infinit mai bine decat ar putea cuvintele, principalul meu gand cat m-am aflat in Islanda, si mult timp dupa, a fost despre fericire. M-am intrebat adesea ce ii poate face atat de fericiti pe locuitorii acestei tari reci si incontinuu pericol de autodistrugere. Si incet, incet, pe masura ce zilele treceau, am inceput sa caut raspunsuri.

Poate multitudinea de cascade incurcubeate (copyright la cuvant), ghetari imensi, fiorduri adanci, vulcani spectaculosi sau campuri de lava impietrite sunt secretul. Cerul colorat in verde, mov si alb in recile nopti islandeze sigur contribuie substantial. As fi zis ca iarba ii face fericiti, fiind notoriu ca islandezii cred cu tarie in existenta trolilor si a altor fiinte magice. Dar apoi iti dai seama ca toata iarba este rezervata milioanelor de oi si cai de pe coclauri.

Islanda e o tara in mare parte arida, foarte arida. Ba chiar se spune ca acolo unde sunt 5 copaci grupati e o padure. Dar oare cum o fi sa stii ca sub casuta ta din lemn se imbina 2 uriase placi continentale, cea Europeana si cea Americana, gata oricand sa produca scantei in urma frecusului intens. Probabil ca accepti si gasesti motive de bucurie si din asta, ca a mai trecut o zi, un an sau un secol si tu si ai tai sunteti tot acolo.

Poate ca islandezii sunt fericiti pentru ca n-au de ales. Adevarul e ca n-am gasit un raspuns concret. La fel cum nu reusesc sa gasesc un raspuns concret nici pentru tristetea profunda din tara (inca) verde unde (inca) locuiesc eu, desi caut de ceva vreme. Dar asta e alta poveste, pentru altadata.

Leave a Reply

